Fotografie: Renate Bleijenberg-van Leeuwen

Fijn Besnaarde Stemmen | nieuwe muziek van Nederlandse componisten
met gitarist Stefan Gerritsen

De veelzijdige gitaar - soms klinkend als een stem- contrasteert en smelt samen met de vier stemmen van Hollands Collectief.

Gitarist Stefan Gerritsen en Hollands Collectief gaan een dialoog met elkaar aan in dit vernieuwende programma met maar liefst 3 wereldpremières: een symbiose tussen gitaar en vier stemmen.

PROGRAMMA:

Josquin Desprez (1450-1521) Mille regretz

Luys de Narvaez (ca. 1500-ca. 1560) Mille regretz

Josquin Desprez (c.1450-1521) of Pierre de la Rue (1452-1518) Absalon fili mi

Rijndert van Woudenberg (1967)
You cannot travel within and stand still without  WERELDPREMIÈRE voor koor, gitaar en kristallen glazen

Henk Badings (1907-1987)
Preambolo, Aria e Posludio sopra un canto medievale flammingo (1985) WERELDPREMIÈRE, voor gitaar solo

Hans Leenders  (*1965)
Signum magnum & Beatam (2020), koor a capella

Daan Manneke (*1939)
Mise-en-scène  (2019), koor en gitaar

Aart Strootman (*1987)
Lux Aeterna  (2021)  WERELDPREMIÈRE, koor en elektrische gitaar

CONCERTEN:

6 februari 2022,16:00 | Sint-Vitus kerk, Feinsum/Finkum (Leeuwarden)  | Kaartverkoop: klik hier

13 februari 2022, 15.00 | Oude Jeroenskerk Noordwijk | Kaartverkoop: klik hier

5 maart 2022, 20.15 | Stevenskerk, Nijmegen | 20.00 Kamerkoor Audite Nova in het voorprogramma

Kaartverkoop:  klik hier

26 juni 2022 11.00 | Floriade Almere       

9 juli 2022, 15:00 | Bergkerk, Deventer | voorprogramma 14.45: Cappella Breda
Kaartverkoop: https://zaterdagmiddagconcertendeventer.nl/122-programma/2022/bergkerk/516-9-juli-2022

27 november 2022, 16.00 | Oosterkerk, Hoorn

datum n.t.b. | Goede Rede, Almere | Kaartverkoop: klik hier

Programmabeschrijving Fijn Besnaarde Stemmen:

Mille regretz is een intiem afscheidslied van een geliefde: een van de meest beroemde composities van Josquin Desprez. Het lied wordt gezongen, gevolgd door de fraaie bewerking van Luys de Narvaez door gitaar solo.

In Absalon fili mi van Josquin Desprez of Pierre de la Rue - de herkomst is niet helemaal zeker - rouwt David over zijn zoon Absalom: een zeer aangrijpend verhaal over onvoorwaardelijke liefde en rouw. Het verdriet om zijn dode zoon Absalom is voelbaar in iedere noot.

Componist en gitarist Rijndert van Woudenberg mengt Oosterse met Westerse elementen.  Voor Hollands Collectief schreef hij You cannot travel within and stand still without. De zangers zingen en drummen tegelijk, als oosterse troubadours die hun verhaal willen doen. Later mengen de stemmen zich met kristallen glazen, een magisch effect…

Henk Badings (1907-1987) schreef in 1985 het stuk Preambolo, Aria e Posludio sopra un canto medievale flammingo. Toch is dit stuk tot op heden nog niet uitgevoerd: een première met heerlijke Spaanse klanken, gebaseerd op een Middeleeuws Spaans liedje.

Een rustpunt is het prachtige Signum magnum & Beatam van Hans Leenders. Elementen uit het Gregoriaans, warme klankkleuren en imitatietechnieken maken Leenders' muziek zeer aangenaam en evenwichtig. Oude polyfonie vormt een synthese met de katholieke wierook van laat-romantische Franse muziek.

Daarna verspreiden de zangers zich in de ruimte voor Mise-en-scène van Daan Manneke. Uit elke hoek van de zaal klinkt een zangstem. Zij verbeelden daarmee eilanden (Archipel). Langzaam drijven de eilanden naar elkaar, ontmoeten elkaar in zowel harmonie als tegenstelling, spreken soms een andere taal, als nieuwe culturen die elkaar ontmoeten. De gitaar is de rots in de branding, begeleidt de stemmen en is tevens solo-instrument.

Dan klinkt elektrische gitaar in Lux Aeterna van Aart Strootman. Het lijkt een menselijke stem…. totdat het instrument zich ontwikkelt tot het herkenbare geluid van de elektrische gitaar. De stemmen moeten meedoen, imiteren gitaarklanken en de gitaar imiteert de stemmen, totdat ze het eind van het stuk enkel nog herkenbaar zijn als het aloude medium van de vertelling:  Lux Aeterna.